Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Friday, August 18, 2006

Tiada Lagi Cinta-Nor Rafishah Md. Hassan

My Book Information :

Judul : Tiada Lagi Cinta
Penulis : Nor Rafishah Md. Hassan
Penerbit : Rhythm Publishing Sdn. Bhd.
ISBN : 983-187-539-7
Edisi : 2006
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 297
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 17.90
Kod : NML0041NRMH001LR

My Rate : ***1/2

Synopsis From Back Cover :

Andai cinta tiada lagi, bebaskanlah diri daripada dipenjarai kekecewaan. Kembangkanlah sayap mencari hati yang baru. Andai cinta itu mati, kita tidak perlu mati bersamanya, melainkan bersujud kepada-Nya. Memang terluka jika berpisah bukan dengan kerelaan hati. "Andai kau untukku walau terlindung dibalik awan kita tetapkan bersatu. Jika bukan kepunyaanku, walau dekat selalu kau bukan milikku" - Kerana cinta, Masyitah dan Amir sama-sama terluka. Benarlah, hanya yang mengalaminya sahaja dapat merasai keperitan perpisahan itu. Mereka jatuh dalam luka yang sama dan bangun kembali demi rasa kecintaan itu. Tiada lagi cinta bukan bermakna mereka harus menutup pintu hati melainkan percaya; kebahgiaan itu tetap ada.

My Review :

Penulis ini bukannya baru dalam arena penulisan. Novel ini membuktikan kematangan penulis ini dalam menulis novel. Persembahan novel ini cukup unik dengan beberapa bab awal dan beberapa bab akhir diambil daripada dua watak utama iaitu Amir Asyraf dan Mashitah. Dalam bab-bab ini banyak monolog bertukar ganti.Monolog Amir dan Mashitah. Monolog(luahan rasa hati mereka) ini diselang seli dengan dialog. Peralihan antara monolog dan dialog ini kadangkala membuatkan saya keliru dan sedikit pening.

Penceritaan bermula apabila dua insan yang langsung tiada kaitan, pada mulanya berjumpa secara kebetulan di bumi Terengganu. Pertemuan pertama itu menjadi mudah mesra selepas kedua-duanya menganggotai Rejimen Askar Wataniah.
Penulis menggunakan “Rejimen Askar Wataniah” untuk memesrakan Amir dan Mashitah dengan cepat di bab-bab awal supaya penceritaan seterusnya boleh dicerita dengan cepat. Saya rasa ini sesuatu yang baik.

Memang banyak novel sebelum ini yang menamakan bab dengan nama-nama watak(Saga-Abd Talib Hassan) tetapi belum pernah saya membaca novel Melayu yang menggunakan cara ini untuk mempertemukan dua watak yang langsung tak kenal antara satu sama lain pada awalnya.

Cerita ini berkembang, pada dasarnya bukan kerana watak utama itu sendiri tetapi orang-orang di sekeliling dua watak utama. Dua watak utama itu seperti pencerita/penggerak untuk watak-watak sekeliling seperti bekas-bekas kekasih mereka,kawan-kawan,adik angkat dan ibu bapa berkembang.Ini sesuatu yang unik saya kira.

Saya sendiri terkejut dengan misteri di sebalik jemputan perkahwinan untuk Amir dan Mashitah yang menyebabkan kedua-duanya berada di Terengganu.Memang tak sangka!

Pembangunan watak yang biasa tetapi method penceritaan yang unik dan segala-galanya terungkai di akhir novel. Cuma ada kelemahan. Penulis ini ada kalanya menggunakan perkataan yang kurang sesuai.Contoh syarat terutama, hati terkecewa. Sedangkan boleh saja ditulis syarat utama, hati kecewa.

Jika ingin tahu kesudahan di sebalik misteri kad jemputan, bacalah novel ini kerana saya tidak mahu membocorkan misteri itu.

Cuma mengapa perhubungan Mashitah dan Amir Asyraf seperti tergantung? Maksud saya mereka baru nak bercinta akhirnya.Mungkin penulis berhasrat ingin menulis sekuel kepada novel ini. Siapa tahu.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Norra (Nor Rafishah)

Ainil, terima-kasih untuk ulasan. Untuk makluman, novel ini tiada sequel. :-)

Sunday, 10 September, 2006  
Blogger jualbukus said...

kak norra,terima kasih kerana sudi datang menjenguk blog saya ;)

Sunday, 10 September, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Norra (Nor Rafishah)

Ainil, Insya-Allah, sequelnya akan dihasilkan.

... Akak tukar fikiran :-)

Friday, 26 January, 2007  

Post a Comment

<< Home