Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Friday, August 04, 2006

Jerat Percintaan Terhadap Buku-Kerja Gila Sepanjang Zaman

Seperti yang pernah saya janjikan, inilah kisah saya bagaimana saya telah masuk dalam jerat percintaan terhadap buku

Macam mana nak mula ya...(cewah cam penulis buku lak...writer's block la tu)

Saya minat buku ni sejak dari kecik lagi...saya dah lupa umur berapa saya boleh baca, tapi yang dalam memori ni, memang dari kecik la...dulu koleksi buku semuanya cerita kanak-kanak-picture's book.

Time sekolah rendah, memang selalu la pergi library sekolah, library sekolah ni memang macam tempat pertapaan saya lah kiranya-maklum lah kecik-kecik dulu mana ada duit sendiri nak beli buku-kalau ada duit pun, beli mainan tak pun beli cekedis(junk food)- time ni lah saya kenal enid blyton,alfred hitchcock,nancy drew,hardy boys dan buku-buku kanak-kanak yang lain yang memang penulisnya orang Malaysia.

Tambahan pula, mak kerja sebagai kerani sekolah di sekolah saya, apa lagi time cuti sekolah(kerani kena pergi kerja macam biasa), saya mesti ikut mak saya pergi sekolah, ambik kunci library dan terus bertapa dalam library.Macam di 'syurga'. Time ni la saya cari buku yang belum saya baca, saya susun buku-buku ikut kategori yang sesuai, saya buat kod sendiri-dan kalau tak sempat habis buku tu, saya pinjam bawak balik(pinjam sendiri, tak payah cop-cop)-one thing dari dulu sampai sekarang, kalau pinjam buku kat sesiapa atau di mana-mana mesti saya pulangkan balik.

Mak akan pergi KL Batu Road (jalan TAR) sebanyak dua kali setahun-time puasa dan time nak buka sekolah.Memang happy sangatlah time ni kerana saya tahu apa 'habuan' untuk saya nanti-buku. Lepas dah shopping baju segala dekat Globe, mak pasti bawak saya singgah minerva. Mak pergi seksyen buku agama, saya dengan riang hatinya pergi ke seksyen buku cerita(tak suka pergi seksyen buku sekolah). Mak suruh saya pilih sendiri buku-buku cerita yang saya nak-biasanya mak dah bagi warning awal-awal-"3 cukup". So, saya meneruskan pencarian buku-buku yang belum pernah saya baca- Siri-siri Nancy Drew, Enid Blyton, Alfred Hitchcock menjadi pilihan saya. "Eh, ni aku belum baca"-saya berkata dalam hati. Kebiasaaannya saya mesti angkut buku lebih dari yang mak saya benarkan. Tapi yang bestnya mak saya mesti akan bayar juga untuk kesemua buku-buku yang saya angkut tu. "Ainil kena habiskan baca 8 buku-buku ni, kalau tak rugi je beli tapi tak baca". Of course, itu mak tak payah risau sebab itulah niat saya, membaca buku yang saya beli- satu hari saya boleh habiskan satu atau dua buku.

Dek terpengaruh dengan buku penyiasatan kanak-kanak, saya dan kawan-kawan pun tubuhkan lah satu pasukan penyiasat-konon-konon la(pengaruh buku pada kanak-kanak). Setakat ni sume buku-buku yang saya baca ialah buku-buku berbahasa Melayu. Time darjah lima, saya melihat kawan sedarjah(dia ni pun memang ulat buku) saya membaca buku cerita English(Enid Blyton), pada zaman saya, hanya sesetengah siri Enid Blyton sahaja yang diterjemah ke Bahasa Melayu, selebihnya masih berbahasa English. Perasaan ingin tahu tentang cerita yang sedang dibaca kawan saya itu berkobar-kobar. Tapi saya lemah bahasa English.

Untuk mengatasinya, saya beli satu buku English (Enid Blyton) yang saya kira agak mudah dan cuba membacanya. Memang lah payah, mana taknya sekejap-sekejap tengok kamus, kat buku tu penuh dengan garis-garis (perkataan yang saya tak faham, saya gariskan). Inilah pengalaman pertama saya membaca buku English.-waktu ini juga saya melanggan dewan pelajar.

Bila dah darjah enam, kawan saya bernama Norhayati membawa dan membaca novel Melayu-pertama kali saya melihat novel Melayu dewasa.Tajuknya Konspirasi oleh Abdul Rahim Awang. Saya jadi ingin tahu, lalu saya meminjam buku tu dari kawan saya. Balik sekolah (seingat saya esoknya cuti) terus saya baca buku tu (pada pendapat saya ketika itu buku tu terlalu menarik) dan hanya bangun untuk makan,sembahyang dan mandi je. Keesokkan harinya sambung lagi sehingga habis. Itulah novel Melayu dewasa saya yang pertama dan yang pasti bukan yang terakhir. Maka bermulalah pencarian novel Melayu.

Time tu, memang novel Creative Enterprise yang glamor, seingat saya takde lagi syarikat penerbitan yang lain kecuali DBP,Fajar,Marwillis. Time ni jugak lah dah pandai simpan duit (especially duit raya-dulu selalu dapat duit raya 300 lebih ke atas)- hampir semua duit simpanan saya saya borong buku Creative Enterprise. Saya order melalui borang dalam majalah gila-gila. Main belasah je tanda buku mana nak beli(padahal tak baca sinopsis lagi). Lepas dah isi borang semua, kena buat wang pos- masa tu kan kecik lagi, mana lah tahu prosedur nak buat wang pos, apa lagi mak saya suruh la office boy sekolah tempat mak saya kerja pergi buat wang pos dan pos kan borang tu sekali. Semenjak dari tu lah, si office boy tu menjadi 'mangsa' saya untuk buat wang pos.
-waktu ini pula saya melanggan dewan siswa

Bukan sedikit saya beli buku-buku kat Creative Enterprise, adalah dalam 60 buah buku. Dulu buku Creative Enterprise murah-murah. Di sinilah ,saya kenal dengan Abdul Rahim Awang, Abdul Talib Hassan, Lamia Aimal, Shamsiah Mohd Nor, Raja Azmi- instantly mereka ni menjadi favourite author saya. Ada banyak lagi yang saya tak mention. "Kerja gila" ni berlangsung sehingga ke tingkatan 2.

Sepupu saya juga minat membaca novel, tetapi dia meminati novel-novel English- Sweet Dreams, Mills & Boons, Silhoutte, Siri Valley High School, Siri Freshman dan novel-novel berat yang lain. Saya yang pernah pergi ke rumahnya dan tengok koleksi novel-novelnya menjadi teruja. Terus simpan niat nak novel-novel macam tu juga. Apa lagi, terus saya mengumpul koleksi-koleksi novel-novel English ni. Dulu murah-murah je. Siri Sweet Dreams(teenager's romance) dan Silhoutte(adult's romance) sekitar 6 7 ringgit je. Memang borong habis lah time ni ditambah dengan novel-novel tebal English yang lain. By this time, saya dah boleh membaca novel English dengan lancar.

Di samping tu saya tengah gila dengan komik bersiri doraemon. Sampai sekarang saya masih menyimpan koleksi komik doraemon."Kerja gila" ni hanya sampai tingkatan 3.Semasa di tingkatan 4, saya masuk asrama, so kerja gila ni memang terus pupus.

Tapi saya tetap akan kumpul novel-novel Abdul Rahim Awang(sebab kebanyakkan novel-novel dia ni ada unsur misteri-kan saya minat misteri sejak dari zaman sekolah rendah) dan Lamia Aimal jika ada dijual di pasaran. Dan juga novel-novel Melayu yang ada unsur misteri or seram.Sehingga lah saya masuk U pertengahan tahun 1997 memang dah jarang sangat beli novel. Time ni memang saya tak pandang dah novel-novel romantik(English or Malay)-bosan dan muak.Mungkin masa ni darah muda yang kononnya geli dengan percintaan.Saya asalnya memang meminati genre misteri, penyiasatan. The only penulis yang saya still akan beli ialah Abdul Rahim Awang dan novel-novel Melayu yang berbentuk misteri,penyiasatan(dulu tak banyak sangat).-time ni lah terjumpa buku cincin permata biru. Pada awal tahun 1998, saya membeli buku Ramlee Awang Murshid yang pertama Tombiruo(ketika guna kertas kuning),Klon Zaifuzaman Ahmad sebaik berkenan dengan sinopsis di belakang buku. Sempat juga memborong buku Suite 1908 dan Masihkah ada kasih.

Ini kes pelik kerana ketika ini saya memang dah muak ngan buku berunsur romantik tetapi saya tertarik membelinya setelah membaca sinopsis.

Saya yang meminati genre misteri(sejak dari kecik) cuba mencari novel-novel sebegini dan ini menemukan saya pada satu penulis yang sampai sekarang saya amat kagumi dan minat iaitu Agatha Christie. Kisahnya begini, tahun 1998 ,time saya jalan-jalan (dahagakan buku misteri/penyiasatan) di CM cuba nak cari buku yang menarik minat saya membawa saya ke sebuah kedai buku terpakai yang penuh dengan novel-novel English(masa tu memang tak berharap lah nak jumpa buku-buku misteri).

Lepas tu di rak paling bawah(duk mencangkung) saya terpandang satu novel dan penulisnya ialah Agatha Christie-time ni memang saya pernah dengar nama dia dan saya tahu dia ni penulis buku misteri yang dah lama. Saya punyalah gembira tapi masih teragak-agak nak beli coz takut novel tu punya bahasa English susah(maklumlah penulis lama). Tapi bila tengok sinopsis kat belakang buku tu memang teruja yang teramat sangat lah. Akhir nya saya memborong 12 buku Agatha Christie :). Excited nak baca nih. Balik terus baca sebuah novelnya yang bertajuk "Peril at Ends House"-inilah karya pertama dia yang saya baca dan sungguh membuatkan saya tak toleh ke penulis lain.

Dan dalam tahun ini jugalah saya terjumpa karya Ramlee Awang Murshid(sila baca di atas).

So time period ni(1998-awal 2005), saya hanya akan beli novel2 melayu karya Abdul Rahim Awang(coz penulis misteri dan saya dah minat dari awal), Ramlee Awang Murshid(tapi tak pernah baca sehingga tahun 2004!),novel2 melayu yang berunsur misteri,suspens.
Tetapi ada juga terbeli novel2 melayu yang berunsur romantik ie Masihkan ada kasih,suite 1908,keranamu ain-noor suraya(beli semata-mata kerana sama ngan nama saya). Koleksi buku melayu romantik+misteri memang dah berlambak di rumah saya pada ketika ini.

Dalam period ini jugalah saya mengumpul dengan begitu banyak sekali novel2 English berunsur thriller/suspense/mystery/horror. Dan juga saya mengumpul koleksi Enid Blyton(in English) untuk mengembalikan nostalgia saya dan beberapa siri kanak2 seperti Harry Potter, Chronicles of Narnia(C.S Lewis)

Pernah satu ketika saya memborong 34 buah buku Agatha Christie di kinokuniya Sogo(dedulu Kinokuniya English di Kompleks Sogo KL) kerana kedai buku terpakai di CM dah takde tajuk2 buku Agatha Christie. Saya spend RM 800.00 lebih!!! Terkejut cashier tu!

Kegilaan saya terhadap Agatha Christie tidak berakhir dengan buku2 misterinya sahaja. Apa2 buku ilmiah yang berkaitan dengan Agatha Christie(biography) pun saya beli di Abebooks(online buku terpakai).

Sekarang saya ada kesemua novel2 Agatha Christie sebanyak 83 buku misteri, dan 6 buku romantik/kehidupan yang ditulis oleh Agatha Christie di bawah nama pena Mary Westmacott.

Ketika ini juga, ketagihan terhadap buku2 misteri saya berkembang. Saya mula membeli novel2 misteri tahun 1920an-zaman Golden Age(peminat misteri tahu apa maksudnya).

Penulis Arthur Conan Doyle(Sherlock Holmes)-complete
Penulis Dorothy L. Sayers(Siri Peter Wimsey)-Semua ada kecuali satu buku
Penulis Ngaio Marsh(Inspector Alleyn)-Complete
Sue Grafton
Laurie R. King
Colin Dexter-complete
Emily Brightwell
Sidney Sheldon-complete
Michael Palmer
John Grisham
Dean Koontz
P.D James dan terlalu banyak lagi…dalam koleksi saya.

Begitu juga dengan penulis Enid Blyton- saya ada semua siri enid blyton(long story).Yes all!!! Kecuali short stories yang terlalu lah banyak.

Dan dalam period ini juga komik detektif conan dan penyiasat remaja menjadi buruan saya setiap bulan. Gilakan?!
Plus majalah remaja dan mastika. Dan bapa saya pula melanggan reader’s digest.

Saya sebagai peminat buku-menyimpan setiap koleksi ini walaupun majalah doremon masih ada dalam simpanan.

Buku2 ilmiah dan agama kebanyakan bapa saya yang beli tapi saya yang uruskan susun aturnya.

Antara peralihan ke waktu sekarang, saya dah muak yang teramat untuk membeli apa2 jenis buku. Kecuali majalah hidayah(masih melanggan sehingga sekarang) sehinggalah sepupu saya duduk di rumah saya awal 2005. minat terhadap novel Melayu kembali berputik sehinggalah sekarang.Ketika ini lah mula minat novel2 dari penulis2 Melayu seperti Norhayati Berahim,Anis Ayuni dan lain2

Dan novel2 English saya beli hanya untuk melengkapkan siri2 yang ada saja-no new series yang saya beli. Ataupun buku2 non mystery yang saya kira menarik untuk dibeli(P/S: sampai skang tak beli2 lagi buku A suitable Boy-vikram seth hehehe)

Lambakan novel2 Melayu mula menguasai rak-rak buku di rumah saya.So some of the older books have to keep them in the kotak or almari baju to make way to the new ones.

Itulah Ainil dengan kegilaannya.Oklah dah penat menaip.

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hai Ainil. nampaknya kita meminati penulis yang sama i.e Enid Blyton n Agatha Christie. Saya juga bermula dengan karya EB yg diterjemahkan masa di sekolah rendah. Yang lucunya saya hanya mula membaca tulisan AC di tahun akhir semasa di u. itupun dalam bahasa indonesia. Saya tercari-cari buku AC bertajuk The Third Girl. Itu the last one yang belum saya baca.

Saturday, 23 September, 2006  
Blogger jualbukus said...

Hai anonymous,

saya juga meminati buku AC ketika belajar di U.

cuba cari buku the third girl di ebay atau abebooks.

Thursday, 27 September, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hi,di mana saya boleh dapatkan buku-buku lama seperti Siri Alfred Hitchcock dengan Tiga Penyiasat dan juga siri salma. Harap dapat membantu. terima kasih

Friday, 02 May, 2008  
Blogger nur.. said...

saya peminat buku karya Agatha Christie jugak!! Tapi malay version punyer.hehe.. kt msia ni x ramai peminat agatha christie. susah nk cari buku dy kat kdai ;-(

n saya pun minat enid blyton. mase sekolah rndah dulu tiap2 hari g libry pinjam buku2 dy. hehehe

Sunday, 22 May, 2011  
Blogger jualbukus said...

saya ada KOLEKSI LENGKAP uku2 agatha christie.

sesiapa hendak beli,boleh kontek saya,

harga rm13 untuk setiap buku.jika beli semua sekaligus,akan diberi diskaun.

thanks.

Wednesday, 01 June, 2011  
Anonymous Anonymous said...

macam mana nak order?

Thursday, 15 December, 2011  
Anonymous Julmazli Dot Com said...

Salam jualbukus..

Saya berminat sangat-sangat membeli buku penyiasatan yang ada dalam simpanan anda. Saya ada menghubungi anda melalui emel.

Terima kasih.

Monday, 02 April, 2012  
Anonymous Anonymous said...

komik doraemon vol 7 ade?emel sy kalau ade:messi_kent@yahoo.com.my

Sunday, 29 April, 2012  
Anonymous Anonymous said...

Salam, saya peminat buku misteri dan seram sejak kecil .AC, rl stine saya baca di perpustakaan sekolah menengah.sekarang teringat lagi buku2 tu.boleh x suggestkan kt mana boleh beli buku AC in malay n rl stine in eng.tq

Sunday, 02 December, 2012  
Anonymous Anonymous said...

Salam saya minat rl stine n Ac masa menengah rendah lagi.nk tnya kt mana boleh beli ac in bm n rl in eng.tq

Sunday, 02 December, 2012  

Post a Comment

<< Home