Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Tuesday, August 08, 2006

Sayangku... Latifah-Dhiya Syakhira

My Book Information :

Judul : Sayangku... Latifah
Penulis : Dhiya Syakhira
Penerbit : Nylea Publishing
ISBN : 983-3686-03-6
Edisi : 2006
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 457
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 20.90
Kod : NML0033DHSY001LR

My Rate : ***1/4

Synopsis From Back Cover :

Dirinya dibenci dan dihina sejak kecil kerana kejelikan wajahnya. Dia digelar 'katak puru', si gemuk, si hodoh lantaran kulitnya yang hitam dan menggerutu. Giginya yang berkarat kerana tidak pernah bergosok dan pakaiannya yang buruk tidak berganti membuatkan dia menjadi mangsa ejekan kanak-kanak sebaya. Namun dia sabar kerana dia tahu keadaannya. Dia bahagia dengan Nek Timah yang mengasuhnya sejak kecil. Dia puas dengan Iwan yang menjadi satu-satunya sahabat sejatinya.
Masa berlalu dan dia menjadi Latifah yang baru. Seorang Latifah yang digilai oleh semua lelaki yang memangdangnya. Tetapi hidup bersama ibu saudara yang zalim selepas kematian Nek Timah tidak seindah yang disangka. Dia tidak pernah diberi ruang untuk menentukan hidupnya sendiri. Kepulangan Iwan selepas sepuluh tahun menghilang dirasakan mampu mengubah hidupnya. Tetapi ikhlaskah Iwan padanya? Sungguhkan kasih itu dilahirkan seikhlas hati buatnya?


My Review :

Novel ini baru sahaja saya beli hari Sabtu yang lepas. Saya terus teruja untuk membacanya dan memotong 'queue' novel yang lain. One thing saya suka cover novel-novel terbitan Nylea Publishing. Sungguh simple dan menarik pada pandangan saya.
Saya terpikat dengan sinopsis di belakang cover. Entah mengapa saya suka watak utama dilakar sedemikian rupa in a sympathetic way. Saya suka watak yang 'extremely not good' in a sense that can make reader to sympathize with the character.
Novel ini mengisahkan Tipah gadis kampung bermula dari budak hingusan yang buruk dari segala segi tetapi mempunyai perasaan yang sama sahaja dengan manusia lain yang berubah menjadi gadis pilihan jejaka apabila besar. Persahabatannya dengan keluarga Hj Zaman dan Puan Zaharah terutamanya Iwan anak mereka menjadikan diri Tipah sekurang-kurangnya seperti manusia lain yang ingin dilayan dengan sewajarnya.
Watak Mak Uda Rahmah dan anaknya Leman diwujudkan untuk membuatkan pembaca lebih bersimpati dengan watak Tipah. Atira, anak Mak Uda Rahmah dan Nek Timah pula diwujudkan untuk menjadi kontra dengan watak Mak Uda.
Persahabatan dengan Iwan terputus seketika ie 10 tahun, pertemuan semula antara mereka menyaksikan bagaimana perubahan drastik Tipah, budah hingusan yang buruk segala segi menjadi wanita pujaan lelaki.
Novel ini lebih kepada rentetan hidup gadis bernama Tipah. Pembangunan yang amat baik. Melalui novel ini, penulis ini saya kira berjaya menjadikan saya bersimpati dengan watak Tipah dan saya dapat menghayati watak Tipah. Saya kenal siapa dia Tipah yang sebenar.
Gaya bahasa penulis ini santai. Satu yang saya amati, penulis ini suka menulis ayat-ayat yang pendek.Senang difahami. Tidak ada ayat-ayat yang terlalu panjang yang banyak menggunakan kata hubung.
Setelah dua buah buku dari Nylea saya baca(the first one:Menyemai Cinta), saya menyukai hasil karya kedua-dua novelis ini. Seakan mereka sudah lama menulis walaupun saya tak pasti sama ada mereka penulis baru atau lama.


1 Comments:

Blogger jualbukus said...

thanks for the info.

Thursday, 27 September, 2007  

Post a Comment

<< Home