Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Tuesday, August 08, 2006

Realiti-Abdul Rahim Awang

My Book Information :

Judul : Realiti
Penulis : Abdul Rahim Awang
Penerbit : Creative Enterprise Sdn Bhd
ISBN : 983-893-650-2
Edisi : 2005
Tema : Kehidupan / Misteri/Detektif
Mukasurat : 534
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 23.90
Kod : NML0032ARA002LMD

My Rate : ***3/4

Synopsis From Back Cover :

Cinta itu telah membutakan matanya. Mengheretnya dalam kancah rumah tangga yang penuh kekejaman. Bila nafsu ditindas buas... bila kasih sayang diperkosa penuh kejam... apalah ertinya sebuah perkahwinan. Memiliki seorang suami yang tidak tahu menghargai, lebih baik mati daripada diseksa sampai mati. Masliza sengsara... Masliza menderita jiwa dan raga. Jalan ke luar juga bagai dipenuhi cerucuk... tersalah langkah, maut menantinya di mana-mana. Sedang dia perlu hidup untuk seribu tahun lagi. Demi Sarah, permata hati yang disayangi. Lantaran tidak ingin mengaku kalah, Masliza menyerahkan seluruh jiwanya pada Ron. Bersama lelaki itu, Masliza temui cintanya yang hilang, membiarkan dirinya hanyut dibawa arus nafsu yang tidak bertepi... demi memohon pelindung untuknya bernaung. Ketangkasan Ron, satu kekaguman padanya. Keberanian Ron, memberi kekuatan padanya... dan bersama lelaki itu, ada kepuasan yang tidak pernah dikecapinya... walau dia sedar, ada bahaya yang menantinya di luar sana...

My Review :

Saya menyukai karya ini. Selepas membaca kesemua novel-novel daripada penulis ini, saya dapat sategorikan karya ini sebagai karya tipikal daripada penulis ini. Seakan trademark. Pembangunan watak,setting suasana,bercerita tentang kepolisan-semua ini adalah perkara mudah bagi penulis berpengalaman ini dalam mewujudkan cerita berbentuk thriller.
Kisah ini berkisar tentang Masliza aka Ana yang mencuba untuk mempelajari pelbagai bentuk latihan dalam mempersiapkan dirinya berhadapan dengan bekas suaminya Yusoff Arshad aka Joe-bekas polis.
Masliza belajar dengan Ron ie bekas polis. Along the way, Ana bukan sahaja berhadapan dengan karenah Ron dan kenangan lalu yang sering menghantuinya tetapi juga turut mengetahui kisah kehidupan Ron ie perhubungan dengan bapa dan adik perempuan Ron ie Nisa(juga anggota polis).
Kisah ini dihebatkan lagi selepas Ron terlepas dari penjara dan dalam cubaan untuk mencari bekas isterinya ie Masliza aka Ana.
Banyak kejutan yang saya jumpa dalam cerita ini. Penulis ini mengupas isu kepolisan dengan baik-logik walaupun kesahihannya tidak dapat saya tentukan. Pembangunan watak yang baik di mana orang baik tidak selalunya baik dan orang jahat tidak selalunya jahat. Penulis berjaya melakar watak dengan not too tipikal.
Dalam novel ini juga banyak menggunakan teknik flashback. Dengan pengalaman yang luas sebagai penulis, setiap flashback tidak mengelirukan saya. Apa yang penting, jika anda peminat novel misteri/thriller dan lebih-lebih lagi peminat penulis ini-novel ini memang patut dimiliki.Namun, jika anda tidak minat genre misteri/thriller dan berharap novel ini ialah novel romantik-ya, ada sedikit romantik but not a typical love story.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home