Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Wednesday, August 09, 2006

Kasih Bersemi- Rozita Abd Wahab

My Book Information :

Judul : Kasih Bersemi
Penulis : Rozita Abd Wahab
Penerbit : Diwangsa Publications & Distributors
ISBN : 983-9459-54-6
Edisi : 2006
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 571
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 19.90
Kod : NML0034ROAW001LR

My Rate : ****

Synopsis From Back Cover :

Hanim guru muda yang baru sahaja ditugaskan di sebuah sekolah di utara menjadi perhatian guru-guru dan penduduk kampung sekitar rumah sewanya. Dia menjadi buah mulut masyarakat di situ apabila dikatakan akan bertunang dengan Awaludin, anak bujang Mak Yam. Malu dan marahnya bukan kepalang kerana cerita tidak berasas itu.
Untuk menutup rasa tertekan, Hanim mereka cerita bahawa dirinya sudah bertunang, Bagaimanapun cerita rekaannya itu mengundang kecewa Mak Piah pula. Mak Piah menyimpan angan hendak menjodohkan guru itu dengan anak terunanya Akmal,lelaki yang amat pendiam!
Siapa pun tidak menyangka cerita rekaannya menjadi kenyataan bila dia terpaksa juga bertunang dengan Shafri teman lelakinya yang kerap melukakan hatinya. Hanim menerima ikatan itu kerana segala kebaikan Puan Asma, wanita yang dianggap ibu kandungnya.
Kematian Shafri akibat kemalangan menyulitkan lagi hati Hanim. Mengapa Awaludin yang menginginkan Hanim, berkahwin pula dengan Amirah? Bagaimana Hanim mengubati hati kecewanya?

My Review :

Sebab utama saya membeli novel ini, bukan kerana penulis ini, tetapi kerana Cikgu. Saya begitu obses dengan novel yang memaparkan kisah guru ataupun watak utamanya guru. Saya pun tak tahu mengapa. Tapi yang penting, saya tidak rugi membeli buku ini!!!
Buku ini memang best dan menyeronokkan untuk dibaca. Memang patut dimiliki oleh peminat novel romantik/kehidupan. Novel ini ialah novel pertama yang saya baca hasil tulisan penulis ini.
Novel ini mengisahkan tentang guru baru yang menghadapi konflik dengan 'jodoh' yang dirancangkan untuknya. Hanim digambarkan sebagai gadis ideal yang menjadi idaman para ibu. Demi mengelakkan dirinya dijadikan seperti 'barang dagangan', Hanim mereka cerita bahawa dia sudah bertunang dengan Shafri, tunangnya.Konflik ini menjadi lebih teruk apabila dia benar-benar bertunang dengan Shafri! Namun kematian Shafri seakan membuka kembali peluang Mak Piah dan Mak Yam untuk mencuba menjodohkan Hanim dengan anak-anak mereka ie Awaludin dan Akmal.
Pembangunan watak yang amat baik. Plot yang menarik dan konsisten. Novel ini tidak ada masalah untuk sukar difahami dengan gaya bahasa yang cemerlang penulis ini. Diselitkan dengan beberapa adegan yang mampu mencuit hati ie lucu.
Secara peribadi saya amat neyukai watak Akmal,penulis ini berjaya menjadikan watak Akmal lain dari yang lain.Best!
Penceritaan penulis ini juga baik dan menarik dengan plot yang jaran-jarang diketengahkan oleh penulis lain.Pendek kata, novel ini wajib beli oleh semua peminat novel romantik yang menyukai sentuhan lucu sedikit.


1 Comments:

Blogger Ann said...

Salam. I dh bli novel ni beberapa thn lps, blum ada kesempatan nk abiskan bacaan. Thnx for the review...will trty my best nk abiskan novel tu.

Tuesday, 07 December, 2010  

Post a Comment

<< Home