Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Wednesday, August 09, 2006

Bermula Dan Berakhir- Naguib Mahfouz

My Book Information :

Judul : Bermula Dan Berakhir
Penulis : Naguib Mahfouz
Penerbit : Dewan Bahasa Dan Pustaka
ISBN : 983-62-3825-5
Edisi : 1993
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 622
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 22.00
Kod : NML0040NAMA001LR

My Rate : ****

Synopsis From Back Cover :

Bermula dan berakhir, yang berlatarbelakangkan kota raya Kaherah pada masa perang dunia kedua, menggambarkan masalah-masalah yang dihadapi oleh sebuah keluarga Mesir yang tiba-tiba berhadapan dengan kemiskinan apabila ketua keluarga itu, satu-satunya insan yang menyara hidup mereka, meninggal dunia dengan tiba-tiba. Akibatnya, kedudukan dan kebiasaan hidup mereka sebagai kelas menengah hanya dapat diteruskan dengan bergantung hidup pada abang dan kakak yang mengorbankan maruahnya dengan melibatkan diri dalam kegiatan haram di Kaherah. Novel ini ialah sebuah mahakarya yang menyentuh perasaan kemanusian yang memperlihatkan konflik kebendaan, moral dan kerohanian keluarga itu dengan penuh simpati dan perasaan hiba yang seimbang.

My Review :

Saya membeli novel ini ketika bercuti di Langkawi pada awal tahun 1999 di kampung buku. Sebenarnya, sudah lama saya membaca novel ini, dan saya masih ingat jalan cerita novel ini. Ini menunjukkan novel ini sangat baik penceritaannya.
Kisah keluarga di Mesir yang menjadi kalut akibat kehilangan 'punca rezeki' yang menjadikan mereka hidup dalam 'kesenangan' sebelum ini. Dengan kematian bapa mereka yang mencari 'punca rezeki', adik-beradik dalam keluarga itu terpaksa bertungkus lumus menyara kelaurga besar itu. Bermulalah konflik demi konflik yang membelenggu keluarga ini dari pemasalahan harta ke permasalahan yang lebih parah iaitu jiwa dan moral. Terlalu banyak yang digadaikan demi meneruskan perlangsungan hidup.
Gaya bahasa yang sederhana dan penuh dengan nada2 sinis,menjadikan konflik dalam novel ini terasa lebih menarik.

Watak Hasan, Hasanein, Nafisah yang menjadi watak utana dalam novel ini digarap dengan sungguh baik hingga saya mampu menangis kerana mereka. Terlalu banyak perkara yang menyayat hati sepanjang pembacaan saya. Wajib baca.





0 Comments:

Post a Comment

<< Home