Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Wednesday, August 09, 2006

Menyemai Cinta- Iffa Irdina

My Book Information :

Judul : Menyemai Cinta
Penulis : Iffa Irdina
Penerbit : Nylea Publishing
ISBN : 983-3686-02-8
Edisi : 2006
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 610
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 21.90
Kod : NML0035IFIR001LR

My Rate : ****

Synopsis From Back Cover :

Hidup selepas kematian seorang ayah begitu sukar. Terpaksa bekerja keras dan mengenepikankeseronokan hidup seorang remaja demi untuk keselesaan diri dan adik-adik. Kasih terhadap ibu yang tiada tempat bergantung membuatkan dia redha dengan takdirnya. Namun hadirnya sinar kasih seorang jejaka telah mengubah seluruh hidupnya. Vinta baginya terlalu asing. Dia tidak pernah mengecapinya. Malah tidak pernah mengimpikan segulung ijazah. Demi mengubah taraf hidup mereka. Tetapi keluhuran cinta seorang lelaki yang selama ini dianggap abang membuatkan dia terpaku. Permintaan ibu agar menerima lamaran yang datang membuatkan dia kecewa. Dunianya seakan berakhir. Namun kasih terhadap ibu mengatasi segalanya. Lamaran itu diterima dan dia teruja dengan kasih yang dihambur. Terlalu luhur cinta itu. Terlalu indah pula nikmatnya... membuatkan dia mendyukuri kurniaan Ilahi yang satu itu.

My Review :

Ini novel pertama yang saya baca dari Nylea Publishing dan penulis ini tidak pernah saya dengar sebelum ini(tak tahulah jika penulis lama yang menggunakan nama pena). Pada awalnya, saya berasa was-was untuk membeli buku dari penerbit yang baru ini-maklumlah takut ceritanya mengecewakan ditambahkan saya agak kureng dengan novel yang melebihi 550 mukasurat. Terus-terang saya katakan, cover novel ini yang membuatkan saya beli.
Namun setelah membacanya, saya memang tidak rugi membeli novel ini! Jika penulis ini ialah penulis baru, dia telah berjaya menambat hati saya.
Kisah cerita ini saya kira sudah agak biasa diguna pakai tetapi yang menjadikan novel ini lain ialah gaya bahasa dan cara penulis ini mempersembahkan cerita itu dengan baik sekali. Saya dibawa dengan gaya bahasanya itu untuk menyelami rasa hati dan kehidupan Anissa aka Nissa. Saya benar-benar menjiwai watak utama ini. Ini menunjukkan pembangunan watak yang amat baik. Sepanjang pembacaan saya,tiada kekeliruan yang saya alami walaupun penceritaan novel ini bermula seawal dizaman belajar Nissa lagi. Bagaimana dia menangani setiap masalah yang melanda hidupnya terutama dalam soal jodoh.
Walaupun setebal 610 mukasurat(lebih dari mukasurat yang mampu menekalkan tahap mood saya) tetapi dengan pelbagai kisah2 menarik yang dijadikan subplot menjadikan saya tidak terasa bosan membaca novel ini. Wajib beli.



0 Comments:

Post a Comment

<< Home