Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Saturday, August 19, 2006

Apa itu STEREOTYPE?!

Terlalu ramai orang membincangkan masalah stereotype.Dahulu saya juga mempersoalkan masalah streotype ini.

Pengklasifikasian streotype itu sendiri berbeza mengikut pandangan masing-masing.

Tulislah apa saja.Kalau dah minat tetap minat.

Tulislah apa saja.Kalau dah tak minat tetap tak minat.

Senang. Itulah manusia.

Masalah streotype ini sebenarnya tidak hanya berlaku dalam novel-novel Melayu. Malah jika sesiapa yang banyak membaca novel-novel Inggeris pasti tahu betapa streotypenya novel-novel Inggeris kerana masih membawa tema universal iaitu cinta.

Cuma setting novel-novel Inggeris(yang kita tidak biasa dan terdedah dengannya) berbeza dengan novel-novel Melayu(yang kita biasa dan terdedah dengannya) menyebabkan kita mudah melabelkan novel-novel Melayu itu streotype.

Yang membezakan seorang penulis dengan penulis yang lain dalam penceritaan sesebuah novel itu ialah cara persembahan dan teknik yang digunakan untuk dihidangkan kepada pembaca yang juga dikenali sebagai olahan.

Adakah dengan cara yang cukup membosankan? Atau adakah dengan cara yang membuatkan kita terkesan dan berasa teruja? Di sinilah letaknya kelainan rasa daripada seorang pembaca dengan pembaca yang lain.Jika A menganggap karya Z membosankan.Masakan B juga berpendapat sedemikian. Semuanya bergantung kepada penghayatan,pengalaman membaca dan citarasa seseorang pembaca itu sendiri.terlalu subjektif untuk ditentukan.

Fasa pertama: Bagi yang baru baca novel pasti tak terkesan ‘masalah’ streotype ini.

Fasa kedua: Bagi yang dah banyak membaca novel pasti sudah dapat mengesan ‘masalah’ streotype ini dan rasa bosan dengan ‘masalah’ itu.

Fasa ketiga: Bagi yang membaca lebih banyak novel dan menggunakan fikirannya pasti akan memahami mengapakah masalah streotype ini berlaku.

Ini kerana hidup manusia itu sendiri sungguh stereotype!!! Dari zaman Adam dan Hawa sehingga kini, permasalahan jiwa menjadi omongan manusia.Dan itulah yang menjadi titik paling asas dalam karya fiksyen terutamanya dalam genre romantik.Itulah dinamakan karya fiksyen.

Persoalannya siapakah yang boleh lari dari rasa cinta??? Cinta terlalu universal.Bukan setakat cinta asyik masyuk yang meleweh-leweh.Cinta ketuhanan,Cinta seorang sahabat,Cinta kepada tanah air,Cinta kepada ibu bapa,Cinta kepada binatang, Cinta kepada harta,Cinta terlarang,Cinta dilarang. Oh my, the list goes on.

Cuma sekarang sesetengah karya fiksyen sudah berevolusi dengan memasukkan fakta ilmiah dengan harapan untuk menjadikan novel mereka berlainan daripada yang lain.Tetapi perlu diingat,tidak semua pembaca boleh menerima cara ini.

Bayangkan jika semua penulis menggunakan rumusan yang sama.Pastilah masalah streotype ini akan berulang kerana setiap kali kita membaca karya fiksyen pasti kita akan dihidangkan dengan fakta ilmiah!!! Ketika itu pasti ada suara-suara yang akan membangkitkan isu stereotype kembali.Manusia, mana pernah puas.

Untuk lari dari stereotype.Lahirlah beberapa genre fiksyen.

Masalah streotype ini juga berlaku dalam genre misteri/crime. Genre misteri pasti akan membawa kes pembunuhan.Streotype bukan??? Hanya olahan penulis dan setting sahaja yang membezakan.

Sebab itu setiap kali saya membaca novel genre romantik,awal-awal lagi saya dah set dalam kepala saya bahawa permasalahan besar yang akan dibawa pastilah temanya cinta. Namun, saya ingin melihat dan menganalisis bagaimana seseorang penulis boleh menghidangkan penceritaan mereka dengan cara yang mampu membuatkan saya berfikir wow!

Bagaimana pembangunan watak dikembangkan.Bagaimana keselarian plot dengan membawa plot yang unik.Kehebatan penulis menggunakan bahasa sebagai wadah untuk menyampaikan maksud kepada pembaca dengan tidak mengelirukan pembaca.

Saya pernah menyaksikan satu filem Iran, masih menggunakan tema paling general dan paling asas iaitu cinta-tetapi cara pengarah itu mengolah permasalahan jiwa ie cinta itu cukup simple dan sungguh berlainan daripada apa yang selalu disogokkan oleh cerita-cerita Melayu dan Inggeris sehingga amat terkesan dalam hati saya sampai sekarang saya masih teringat cerita itu.

Dengan mengambil contoh di atas, masalah di sini bukan tema cinta yang sungguh stereotype menjadi persoalan tetapi OLAHAN penulis itu yang menjadikan sesebuah karya itu lebih memberi impak dalam hati pembaca.

Saya sentiasa sarankan-selitkan sedikit dengan fakta ilmiah(jangan terlalu banyak sehingga membosankan) dan wujudkan sedikit unsur misteri(tidak hanya bermakna pembunuhan sahaja), jika ingin masukkan unsur-unsur fairytale juga pun tidak apa.Tapi yang penting olahan mesti baik.

Penulis boleh membantu impression pembaca dengan mengurangkan kesalahan tatabahasa,konsisten sepanjang novel,menggunakan kata ganti nama diri yang konsisten kecuali jika memang berhasrat menukarnya tetapi perlu memberitahu pembaca sebab penukaran supaya pembaca tidak mempersoalkan kredibiliti seseorang penulis itu. Penulis juga diharapkan dapat melicinkan karya mereka lebih-lebih lagi jika melibatkan flashback, kata hati, ataupun penceritaan yang membawa tempoh yang panjang.

Kesimpulannya, selepas saya baca dan baca novel(Inggeris/Melayu) dan tonton dan tonton filem(Inggeris/Melayu/dan lain-lain) dan fikir dan fikir. Akhirnya, dapatlah saya rumuskan bahawa tema memang streotype tetapi OLAHAN seseorang penulis yang menjadikan karya mereka istimewa dan memberi kelainan antara satu dengan yang lain.

Inilah hakikat karya dalam kategori FIKSYEN. Karya yang lahir dari imaginasi seseorang penulis.

Sesuatu yang saya ‘pelajari’ setelah memasuki(saya rasa) fasa ketiga, berilah tema dan plot apapun yang sangat klise dan stereotype, tetapi jika penulis mampu mengolah cerita itu dengan baik, menariklah jadinya cerita tersebut. Dan saya, salah seorang pembaca cerita itu mungkin masih lagi mampu berkata WOW!

Kreatif satu hal,inovatif satu hal yang lain. Alangkah berbahagianya seorang pembaca dan penilai seperti saya jika penulis dapat menggabung jalinkan kedua-dua ciri ini dalam penghasilan novel mereka.

Cerita tidak ubah seperti masakan. Masakan tetap menggunakan bahan-bahan yang 'stereotype' untuk bahan perisa ie garam dan gula. Dua bahan paling asas dalam masakan, tetapi berilah ikan,ayam atau sayur apapun. Masakan tersebut tetap menjadi sedap jika tukang masak tahu ukuran sukat yang sesuai untuk setiap bahan dan rencah lain untuk menyedapkan masakannya.Maka terhasillah masakan yang tidak lagi 'stereotype' dan unik dengan menggunakan bahan-bahan yang 'stereotype'.

Jika ada pembaca yang tidak mahu membaca cerita-cerita berunsur fairytale.misteri,romantik,thriller dalam karya FIKSYEN bolehlah membaca buku-buku NON-FIKSYEN yang terdapat banyak di pasaran.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bnyk novel-2 cinta sekarang ni stereotype dari segi watak-2 dalam cerita tersebut .. kalau penulis perempuan mereka hanya boleh tulis cerita yang watak utamanya adalah perempuan .. jarang saya jumpa penulis perempuan tulis cerita dengan watak utamanya lelaki .. banyak watak dalam novel-2 sekarang adalah berlatarbelakangkan golongan elit .. orang biasa hanya watak perempuan tu sahaja ... kemudian perempuan tu jatuh cinta dengan lelaki dari golongan elit dan akhirnya jadilah kisah cinta ala Cinderella ... watak hero lelaki mesti seorang yang kacak, hensem giler, diminati ramai wanita dan adakalanya seorang playboy tetapi akhirnya insaf setelah jumpa heroin .. jarang ada watak lelaki yang serba-serbi sederhana .. kalau ada pun hanya lah watak sampingan atau watak lelaki yang frust tak dapat tackle heroin ... inilah baru dikatakan stereotype ..

Tuesday, 22 August, 2006  
Blogger jualbukus said...

Saya setuju dengan pendapat saudara tentang penulis perempuan jarang menulis lelaki sebagai watak utama.Saya sendiri pun hairan.Mereka harus jadikan ini sebagai cabaran untuk menulis lelaki sebagai watak utama.

Pendapat awak yang lain...mungkin

Wednesday, 30 August, 2006  

Post a Comment

<< Home