Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Saturday, July 29, 2006

Tiada Batasan Sayang- Norhayati Berahim

My Book Information :

Judul : Tiada Batasan Sayang
Penulis : Norhayati Berahim
Penerbit : NB Kara Sdn BHd
ISBN : 983-42115-1-1
Edisi : 2006
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 561
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 21.50
Kod : NML0029NOBE006LR

My Rate : ***3/4

Synopsis From Back Cover :

Sudah tidak ada air mata untuk ditangisi lagi. Sudah hilang segala duka nestapa. Perjalanan hidup ini walau penuh derita, harus diharungi. Pahit getir, suka duka tidak akan membataskan rasa sesama manusia. Kasih sayang yang diberi tidak pernah dicurigai. Kerana gadis yang bernama Balkish itu percaya, satu masa satu ketika dia pasti dihargai.

My Review :

Cerita ini mempunyai banyak subplot. Kesemua subplot-subplot ini pada mulanya langsung tidak berkaitan antara satu sama lain, namun dengan pengalaman penulis ini sebagai penulis, kesemua subplot itu dianyam dengan baik pada akhir cerita. Kisah kehidupan Balkish sebagai gadis yang sederhana dalam menjalani hidup sebagai anak kampung yang berwawasan tinggi, penuh dengan harga diri yang tinggi, sebagai perbandingan, penulis ini mewujudkan watak Jamiah, adik kepada Balkish yang mempunyai sikap kontra.
Kepercayaan Balkish terhadap Allah, menjadikan buku ini lebih menarik. Banyak situasi di mana Dalam pencarian Balkish untuk pelangsungan hidup, dia tidak lupa dalam menyerah diri pada Allah. Pertemuan nya dengan Datin Seri Aida, Nicholas aka Fauzul diterjemah dengan sikap Balkish yang penuh dengan nilai-nilai murni hasil kepercayaan kuat Balkish terhadap Allah.
Elemen cerita ini sendiri bukan hanya pada kisah cinta sesama manusia malah susah nak jumpa situasi romantik dalam buku ini. Buku ini lebih kepada elemen kehidupan. Bagaimana kehidupan Datin Seri Aida, Fauzul dan keluarga Balkish sendiri sebenarnya saling bergantungan tanpa pada mulanya mereka sedari.
Pembangunan watak yang cukup baik dan plot cerita yang lari dari kebiasaannya ie romantik.
Namun terdapat beberapa perkara yang tidak konsisten. Fauzul aka Nick memanggil Dr. Morgan, Pekat sewaktu dulu-dulu. Mengapa Fauzul tidak memanggil dia Pekat? padahal Dr MOrgan masih memanggil Fauzul Nick.
Balkish sentiasa mengenali Datin Seri Aida sebagai Makcik Aida kerana Datin Seri Aida tidak pernah menceritakannya.Tetapi ada satu part, Balkish berbisik pada dirinya, mahukah Datin Seri Aida duduk di kampung. Padahal Datin Seri Aida tidak pernah memberitahu statusnya kepada Balkish.
Namun tidak menyentuh perkara pokok.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home