Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Monday, July 03, 2006

Madu Dalam Saringan-Kamala Markandaya


My Book Information :

Judul : Madu Dalam Saringan
Penulis : Kamala Markandaya
Penerbit : Dewan Bahasa Dan Pustaka
ISBN : 9836202943
Edisi : 1999
Tema : Kehidupan
Mukasurat : 381
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 12.00
Kod : NML0025KAMA001L

My Rate : ****3/4

Synopsis From Back Cover :

"Dengan novel pertamanya Nectar in a Siere (Madu dalam saringan) yang dihasilkan pada tahun 1954. Kamala Markandaya dianggap oleh kebanyakan pengkritik di Barat sebagai novelis India yang paling berkebolehan menulis dalam bahasa Inggeris. Dan kekuatan novel ini disamakan dengan novel Cry My Beloved Country karya Alan Paton, novel Afrika yang terkemuka. Kamala Markandaya dilahirkan di India Selatan pada tahun 1924. Setelah menamatkan pendidikan di Universiti Madras, Beliau bekerja di sebuah akhbar mingguan di India. Kemudian berpindah ke London dan bekerja di sebuah pejabat peguamcara sejak tahun 1954. Beliau telah menghasilkan lapan buah novel dan pernah memenangi hadiah National Association Of Independent School Award dalam tahun 1967. Novelnya yang lain ialah Soma Inner Fury (1956). A Silence Of Desire (1960), Passession (1963), A Handful Of Rico (1966), The Coffer Dam's (1969), The Nowhere Man (1972), dan Two Virgins (1973). Dalam novel ini, melalui kisah kehidupan keluarga Ruku dan Nathan. Kamala Markandaya telah mendedahkan kehidupan petani-petani India: Kebuluran yang menekan, kemiskinan yang menjerat, ada yang menyerahkan kembali isteri yang tidak dapat memberikan putera dalam perkahwinan dan kehidupan penyewa tanah kepunyaan Zaminda. Kekuatan utama novel ini terletak pada kemampuan pengarangnya menghiris hati pembaca dengan pelukisan jiwa manusia yang menghadapi penderitaan hidup yang serba menekan.""

My Review :

Sebenarnya saya sudah jatuh cinta pada buku ini ketika di Tingkatan 2 lagi. Ketika itu, saya meminjam buku ini daripada kawan saya dengan edisi yang berbeza dan saya amat jatuh cinta dengan its simplicity and yet written with full of compassion. Setiap bait-bait ayat menyentuh jiwa saya yang paling dalam. Sedih, simpati, gembira, marah, geram, benci dan segala macam rasa yang lain bersatu memenuhi ruang jiwa saya ketika itu. Lantas setelah berbelas tahun berlalu, saya cuba mencari buku ini kembali. Dengan harga yang murah, karya agung ini mampu dibaca oleh pembaca yang sedar tentang kehebatan buku ini. Dan rasa yang sama tetap ada, malah respek apabila saya mengulangi pembacaan saya.
Kisah yang diangkat sebenarnya hanyalah kehidupan rutin keluarga miskin di India. Kehidupan meneruskan hidup.Survival.Tetapi karya ini karya hebat. Mengapa? Kerana karya ini mengangkat satu sejarah zaman English menguasai India.Ini kisah cinta tetapi cinta yang lebih luas maksudnya.
Dengan penterjemahan ke Bahasa Melayu yang mudah, cerita ini ditangan penulis ini menjadi begitu menarik. Watak-watak yang wujud dalam karya ini seakan benar. Ini menunjukkan bahawa pembangunan watak yang amat baik. Perjalanan plot cerita yang berkisar tentang rutin keluarga miskin ini dalam cuba mencari rezeki harian dipenuhi dengan peristiwa yang seringkali berlaku dalam kepayahan orang miskin ini menongkah arus.
Jika pembaca mencari kisah cinta lelaki-perempuan, sudah tentu ini bukan buku yang perlu dibaca. Tetapi jika ingin mengetahui maksud cinta yang lebih luas dan jarang diketengahkan, inilah karyanya.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Barusan aku habis membaca buku ini. Habis membacanya itu tepat jam 12 tegah malam dan membuat aku tidak merasa nyantuk karena kehebatan buku ini. Aku lebis suka buku. :D

Sunday, 30 October, 2011  

Post a Comment

<< Home