Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Thursday, February 09, 2006

Air Mata Kasih- Norhayati Berahim


My Book Information :

Judul : Air Mata Kasih
Penulis : Norhayati Berahim
Penerbit : Alaf 21 Sdn Bhd
ISBN : 983-124-107-x
Edisi : 2004
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 387
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 15.00
Kod : NML0021NOBE003LR

My Rate : ***1/2

Synopsis From back Cover :

Tragedi 40 tahun dulu telah meninggalkan bayangan hitam dalam hidup Fakhrulradzi. Kerana tingkah seorang perempuan, dia menyimpan dendam pada perempuan. Baginya perempuan sering mendatangkan bencana. Oleh itu timbul diskriminasi antara anak lelaki dan anak perempuan dalam keluarganya. Dan dia sendiri memusuhi anak perempuannya Farah Diba, sedangkan gadis itu tidak bersalah. Malah dia cuba menafikan kewujudan gadis itu dari pengetahuan rakan-rakan bisnesnya.
Farah Diba, cekalkan hati untuk menghadapi kebencian bapanya. Dengan air mata, dia meneruskan kehidupannya tanpa kasih sayang dan perhatian lelaki itu. Sebagai mangsa sebuah dendam, dia mahu membuktikan bahawa anak perempuan juga punya hak dan berhak!
Tuhan menurunkan 'petunjuk bila Fakhrulrazi dan anak lelakinya Fuad serta Farid hilang di Whitsunday Island, Australia. FAS Holding milik Fakhrulrazi menjadi rebutan rakan dan saudara mara. Akhirnya, Farah Diba terpaksa menerajui syarikat itu. Tanpa dendam, benci atau sakit hati, dia melonjakkan nama syarikat itu di mata korporat. Namun usahanya itu tidak berpanjangan bila fakhrulrazi kembali.
Di manakah Farah Diba selepas ini? Adakah dendam itu menjadi hitam? Hanya lelaki itu dapat menjawab persoalan ini!

My Review :

Saya menyukai karya ini-seperti biasa penulis ini memang mempunyai gaya penulisan yang bagus-kemas, teratur-yang paling saya suka tentang penulis ini ialah ayat dialog nya terasa ‘logik’. Kerana penulis ini menggunakan percakapan harian dan kedengaran-sesuai dengan setiap percakapan watak-watak. Contoh watak ibu-ibu- ayat dialognya diolah sebegitu cara-seperti ibu-ibu lain yang pernah kita jumpa di dunia nyata.
Cuma watak Daniel agak menyemputkan saya. Lelaki yang mempunya sikap seperti Daniel yang ‘gila boyo’ tidak dapat memenuhi kehendak ‘imaginasi’ kebanyakkan pembaca wanita. Lemas rasanya saya dengan kelakuan watak ini.- Cerita ini cerita yang baik, namun begitu saya percaya ini bukanlah karya terbaik dari penulis ini.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ingatkan saya seorang yang tak berkenan dengan watak Danial ni

Thursday, 16 February, 2006  

Post a Comment

<< Home