Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Saturday, July 29, 2006

Nilai Kasih- Radzemah Bolhassan

My Book Information :

Judul : Nilai Kasih
Penulis : Radzemah Bolhassan
Penerbit : Creative Enterprise Sdn Bhd
ISBN : 983-893-575-1
Edisi : 2005
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 361
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 18.90
Kod : NML0030NOAM002LR

My Rate : ***1/2

Synopsis From Back Cover :

Semuanya atas dasar harta dunia yang amat menakjubkan. Bukan hanya keluarga mereka yang berbicara tentang tanah. Kini, hampir seluruh kampung berbicara soal tanah. Soal pembangunan yang akan dibangunkan di atas tanah pusaka yang telah mereka usahakan sejak bertahun-tahun lamanya.

My Review :

Pokok pada cerita ini adalah kisah tanah pusaka. Konflik yang terjadi antara anak- beranak dalam satu keluarga digarap sebaik mungkin oleh penulis ini. Gaya bahasa penulis ini agak ketara berbeza daripada penulis-penulis yang lain dari segi susunan struktur ayat. Pada mulanya, saya agak kurang selesa tetapi lama-kelamaan jadi biasa. Konflik yang menjadi percaturan dalam novel ini ialah bagaimana hubungan anak-bapa,saudara menjadi keruh disebabkan perebutan harta dunia i.e tanah. Di sini, saya dapat melihat penulis ingin mewujudkan konflik itu dan bagaimana konflik itu dapat ditangani oleh setiap ahli keluarga Pak Husin. Subplot cerita ini tentang percintaan Mahsuri,cinta dalam diam Hani,sikap Maimunah.
Setelah membaca novel ini, jelaslah bahawa penulis ini berjaya menyampaikan mesej yang sungguh berkesan dalam gaya yang tersendiri.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home