Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Thursday, February 09, 2006

Pei Pan- Ramlee Awang Murshid


My Book Information :

Judul : Pei Pan
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
ISBN : 967-61-1298-4-1
Edisi : 2003
Tema : Kehidupan / Misteri
Mukasurat : 443
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 25.00
Kod : NML0017RAM003LR

My Rate : ****

Synopsis From Back Cover :

Menceritakan tentang dunia korporat yang penuh dengan warna kehidupan. Perasaan nafsu tamak, hasad dengki, kepercayaan, perjuangan, persaingan, pembunuhan dan pelbagai kisah yang berlaku dalam dunia korporat ditonjolkan. Pei Pan cerita tentang kepercayaan, perjuangan, persaingan. Pei Pan cerita tentang perselingkuhan, pembunuhan, perkomplotan. Pei Pan kisah dunia korporat, penuh warna kehidupan sebu oleh debar meruntum.

My Review :

Seperti komen saya tentang karya-karya lain dari penulis ini, karya ini juga masih lagi seperti biasa-kemas,pembangunan watak yang baik yang penting masih mengekalkan genre thriller dan misteri. Karya ini menyorot tentang liku-liku pergolakan dalam dunia korporat- bagaimana watak Dato Karim menangani perubahan status korporatnya kepada status 'orang biasa'. Dan seperti biasa juga, subplot-subplot yang cuba dibangunkan oleh penulis ini bergerak selari dengan plot utama. Selepas membaca banyak buku tentang 'scene' di mahkamah- pada mulanya saya berpendapat, betapa penulis ini cuba 'memudahkan' perjalanan 'scene' di mahkamah- ie menerusi watak peguam bela(seolah-olah peguam bela tidak membuat kajian,research yang cukup untuk membela orang yang dituduh)-di pengakhiran cerita semuanya terungkai-penulis membuat 'scene' di mahkamah sebegitu kerana bersebab.
‘Scene’ ketika Datuk Chew dan Julie dibunuh-dan pembunuh menulis sesuatu menggunakan darah(darah siapa? Datuk Chew atau Julie?)-seolah-olah pembunuh mahu mengalihkan kes bunuh itu kepada kes bunuh diri- ‘scene’ ini pada pendapat saya tidak digarap dengan begitu menyakinkan saya-dengan adanya ujian DNA-polis tidak seharusnya menutup kes ini sebagai kes bunuh diri-it is very obvious-dgn hanya mekaji darah siapakah itu-straight away boleh diketahui sama ada kes itu kes bunuh atau kes bunuh diri-teknikal aspek tidak ditangani dengan baik dalam ‘kes’ ini oleh penulis.
Satu yang pasti-penulis ini sungguh berbeza dengan kebanyakkan penulis lain di mana-aspek relationship antara watak tidak hanya kasih saying lelaki perempuan-tapi relationship yang lebih luas-kasih sayang anak-ibu bapa, kawan kepada kawan, pegawai kepada majikan-this kind of relationship sentiasa dikupas dan digarap dengan baik oleh penulis ini-saya turut bersimpati dan terharu di atas setiap replationship itu.
Penulis ini tidak memerlukan gimik hubungan lelaki perempuan(cinta) untuk menarik minat dan simpati pembaca. Ini tidak bermaksud relationship lelaki-perempuan(cinta) itu tidak wajar ditonjolkan.cth:Apa kesudahan watak Halimah?Cuma saya menerangkan trademark penulis ini sahaja. Jika membaca karya penulis ini- pembaca boleh saja expect plot yang lain dari yang lain. Kepada peminat genre misteri dan thriller,seperti saya, novel ini pasti saja akan menambat hati.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam, buku peipan ni ade lg x? kalu ade lg sy nak beli.. - zila

Wednesday, 30 May, 2012  
Anonymous Anonymous said...

salam, ade lg x buku peipan ni? kalu ade lg sy nak beli.. - zila

Wednesday, 30 May, 2012  

Post a Comment

<< Home