Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Saturday, December 31, 2005

Sebuah Kampung Di Pinggir Laut- Anita Desai

My Book Information :

Judul : Sebuah Kampung Di Pinggir Laut (karya terjemahan)
Penulis : Anita Desai
Penerbit : Dewan Bahasa Dan Pustaka
ISBN : 983-62-2813-6
Edisi : 1992
Tema : Kehidupan
Mukasurat : 247
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 12.00
Kod : NML0008ANDE001L

My Rate : ****

Synopsis From Back Cover :

Thul, kampung nelayan yang kecil tidak jauh dari Bombay, masih lagi dipengaruhi oleh cara hidup lama yang banyak bergantung pada peredaran musim, sedangkan dunia luar sudah mengalami pembangunan yang pesat dan serba moden.
Hari dan Lila tinggal di kampung ini sepanjang hayat mereka, tetapi kini keluarga mereka sedang mengalami nasib yang sangat malang: Bapa mereka menjadi pemabuk, ibu mereka pula sedang sakit tenat, dan mereka sekeluarga tidak mempunyai wang untuk membeli makanan dan pakaian.

My review :

Menerusi gambaran yang menusuk kalbu dan gaya penceritaan yang halus dan terperinci, penulis memperlihatkan bagaimana Hari dan Lila menjadi dewasa dalam menghadapi kesulitan keluarga - pada masa yang sama juga, tanda-tanda awal perindustrian India mula muncul di kampung itu. Kisah kehidupan ini saya rasa terlalu hebat. Walaupun hanya bermukasurat sebanyak 247 tetapi penulis mampu membuai perasaan saya. Selepas membaca buku ini saya rasa sedih dan simpati yang teramat tentang kehidupan Hari, Lila dan keluarga mereka. Ini menunjukkan pembangunan watak yang baik. Saya amat mengesyorkan supaya karya baik ini dibaca dan dihayati.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home