Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Monday, December 26, 2005

Rindu Yang Pergi- Fazie Hanna

My Book Information :

Judul : Rindu Yang Pergi
Penulis : Fazie Hanna
Penerbit Alaf 21 Sdn Bhd
ISBN : 983-124-152-5
Edisi : 2005
Tema : Romantik
Mukasurat : 352
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 13.00
Kod : NML0006FAHA001R

My Rate : ***

Synopsis From Back Cover :

Hidup ini sukar diramalkan; terlalu penuh dengan kesukaran, kepahitan dan kesakitan. Bukan mudah sebenarnya untuk menggapai bahagia. Kadangkala betapa kebahagiaan itu cuba dihampiri, namun semakin jauh ia pergi.
Nia Karmila... nama yang indah itu tidak seindah dengan hidup yang dilaluinya. Dugaan yang menimpa dirinya meragut segala kegembiraan yang dimiliki. Kebahagiaannya punah dalam sekelip mata. Hati mana yang tidak luluh, andai kehidupan menjadi pertaruhan. Hati mana yang tidak gundah, mahu menanggung keperitan yang tidak ada penyudah. Cuma yang tinggal, semangat yang ada kalanya goyah bersama keperitan yang datang menerjah.
Namun, kuasa ALLAH mengatasi segala. Hadir seorang lelaki bersama kasihnya yang tidak pernah padam. Rashdan... lelaki yang sanggup menerima segala kekurangan. Lelaki penyayang itu menyedarkan dia, membuat dia mengerti, hidup sebenarnya penuh misteri. Setiap hari ketika mentari muncul, dia bersyukur kerana masih bernafas. Setiap hari apabila mentari pergi, dia menanti penuh debar hari-hari yang mendatang.
Lalu wanita di ufuk pasrah ini menanti dengan doa, semoga suatu saat nanti penderitaan itu akan berlalu pergi. Lalu dia menanam tekad di hati, dia mahu sepuas-puasnya menikmati hidup ini dengan kasih sayang yang diberi....

My Review :

Plot yang menarik dan gaya bahasa simple. Cuma melalui pembacaan saya, gaya bahasa dan olahan cerita ini agak kurang mengancam. Sesiapa yang telah membaca beratus-ratus novel, pasti sudah ada 'sixth sense' iaitu 'sense' atau 'rasa' sesebuah karya itu menghadapi masalah atau tidak. Gaya bahasanya agak 'kaku'. Susah saya hendak describe 'rasa' itu. Satu yang saya detect, penulis yang sudah lama dan berpengalaman susah nak menghadapi masalah gaya bahasa dan olahan (walaupun plot cerita itu kurang menarik dan pembangunan watak yang tidak berkembang) berbanding dengan penulis- penulis baru. Mungkin saya yang kurang menggemari olahan dan gaya bahasa penulis ini.
Kehebatan novel ini ialah, plot yang berkembang dengan baik dan melalui penulisan itu, saya turut bersimpati dengan nasib watak utama iaitu Nia Karmila dalam menempuhi kehidupan dan rentetan pencintaannya sebagai seorang yang berpenyakit. Lagi satu yang saya suka tentang buku ini, buku ini tidak hanya menekankan tentang pencintaan semata antara Nia Karmila dan Rashdan, tetapi menyentuh tentang laluan hidup sebagai manusia yang berpenyakit.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home