Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Friday, December 23, 2005

Kriteria Novel Dari Penerbit

Lambakan novel-novel Melayu di pasaran seolah-olah 'memberitahu' saya bahawa sudah ramai orang Melayu(mungkin juga segelintir orang bukan Melayu) mempunyai tabiat membaca novel.Saya ingin membuat perbandingan antara beberapa syarikat penerbit yang 'besar'.Ini tidak termasuk syarikat yang ditubuhkan oleh penulis untuk menerbitkan buku sendiri.

Syarikat penerbit:-

1) Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB)
2) Alaf 21(Alaf)
3) Rhythm Publishing (NSCR)
4) Utusan Publishing (UP)
5) Penerbit Fajar-Ghostwriter (PFG)

Ketika pembeli ingin membeli sesebuah novel,pembeli ingin mengetahu plot cerita novel yang ingin dibelinya.Ini sebab utama yang paling asas mengapa pembeli membeli sesebuah novel(belum ambil kira kecantikan cover,kecenderungan memilih karya seseorang penulis,budget, dan terpengaruh dengan review kawan-kawan atau dari internet).

Bagaimana pembeli ingin mengetahui plot sesebuah cerita sedangkan hampir semua novel baru dibalut dengan plastik.Sudah semestinya sinopsis di belakang kulit novel akan membantu pembeli mengetahui secara ringkas tentang plot sesebuah novel.Kebanyakkan novel-novel terbitan CESB dan PFG mempunyai sinopsis yang tak 'straight to the plot',banyak meleweh-leweh dengan menggunakan bahasa yang berpuitis.Sepatutnya sinopsis seharusnya menerang plot novel secara ringkas.Tak usahlah nak gunakan ayat-ayat berpuitis yang meletihkan kerana ketika pembeli pergi ke kedai buku dan melihat buku,mereka ingin memahami isi buku dengan cepat kerana terdapat ratusan buku di rak dan hanya ingin membeli dua atau tiga buku dan mencari plot yang berkenan di hati.Novel-novel Alaf,UP dan NSCR mempunyai kelebihan kerana sinopsis di belakang kulit novel menerangkan plot cerita dengan ringkas dan tidak gunakan ayat-ayat yang berpuitis dan susah nak faham dalam waktu yang singkat(ingat,paling lama seseorang memilih buku dalam 2 jam).

Dari segi cover,memang CESB mendahului yang lain,dengan cover yang warna-warni dan gambar yang cantik bak lukisan menambat hati pembeli.Sedangkan yang lain hanya biasa-biasa saja.Walaupun begitu,perlu diingat,kulit buku yang baik,cerita yang baik tetapi jika tidak membantu pembeli mengetahui plot cerita secara ringkas,tidak ada gunanya(setiap buku dibalut dengan plastik).

Secara relatifnya,kesemua novel Alaf,NSCR, dan PFG menggunakan kertas yang lebih bermutu berbanding CESB dan UP(sesetengah novel CESB dan UP masih guna kertas murah).

Harga novel-novel Alaf dan NSCR agak murah berbanding novel-novel CESB,PFG dan UP jika diambil kira ketebalan mukasurat sesebuah novel.

Secara relatifnya,kebanyakkan novel-novel CESB dan UP membawa tema yang 'berat' dan kompleks berbanding Alaf 21 dan PFG yang lebih cenderung menerbitkan novel-novel yang bertema 'santai' manakala NSCR seimbang antara tema yang 'berat' dan 'santai'.

Syarikat penerbit mana yang 'memudahkan' pembeli membeli dan mendapatkan novel-novel mereka selain dari cara konvensional iaitu membeli di kedai-kedai buku?

1) Suka atau tidak,website di internet banyak membantu.Setakat ini CESB,Alaf,NSCR dan UP yang ada website sendiri (website UP dah tak boleh masuk).Di sini saya memuji Alaf kerana pembeli boleh membeli novel-novel mereka di internet dengan cara transfer money melalu Maybank 2u.Ini memudahkan pembeli membeli novel-novel Alaf.Manakal CESB dan NSCR masih menggunakan cara konvensional iaitu dengan menggunakan wang pos(pembeli tak ada masa lah nak pergi pejabat pos dan apa ertinya beli di internet jika tidak memudahkan pembeli-baik beli di kedai).Manakala PFG langsung tak ada website-sayang kerana website adalah satu strategi pemasaran dan pemberitahuan bahawa sesuatu produk itu wujud.

2) Katalog-CESB sentiasa mengeluarkan katalog buku mereka di majalah "Gila-gila".dan Alaf akan memberi secara percuma katalog buku(senang,dengan hanya mengisikan borang permintaan katalog di website dan tak sampai seminggu katalog berada di tangan pembeli).

Katalog di belakang buku-NSCR dan PFG bagus dalam hal ini kerana mereka memudahkan pembeli membeli buku-buku yang lain(walaupun pembeli masih kena membuat wang pos).Manakal Alaf dan CESB hanya membuat katalog ringkas(kurang dari 10 buku),tetapi Alaf akan memberi sinopsis novel-novel lain di belakang setiap novel mereka which is good

Alaf sahaja yang memperkenalkan penulis mereka di website(oleh itu pembaca boleh mengenali penulis buku yang mereka gemari-percaya atau tidak penulis juga adalah selebiriti-pembaca ingin tahu dan kenal penulis-penulis buku yang mereka gemari-believe me,ianya satu strategi pemasaran-memasarkan novel dan juga penulisnya).PFG memperkenalkan penulis mereka di setiap novel yang diterbitkan.

Penerbit buku baru:
Kreatis Medialoka Sdn Bhd (KM)
NHF Media Corp Sdn Bhd
Ar-Risalah Product Sdn Bhd (aR)
Pekan Ilmu Publications Sdn Bhd


dan beberapa syarikat penerbit milik beberapa orang penulis.

Nasihat kepada semua penerbit buku.

Buku yang baik tidak akan diketahui orang jika tidak ada promosi dan (availability) yang baik.Promosi yang baik tidak akan berkesan jika tidak ada sinopsis yang baik.Sinopsis yang baik tidak akan berkesan jika harga buku tidak kompetitif(harga terlalu mahal).

Nasihat kepada pembeli novel-novel melayu.

Jangan hanya pandang satu-satu penerbit sahaja kerana penulis yang baik(tak kira baru menulis atau sudah lama menulis) terdapat di semua syarikat penerbit.Dan penulis yang baik tidak semestinya semua karya mereka baik.Oleh itu bijak lah memilih sebelum membeli novel.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Untuk pengetahuan anda, kertas kuning itu sebenarnya lebih mahal dari kertas putih bak A4. Kertas itu diimport. Berapa jam boleh kita hadap buku kertas putih melepak tuh. Kejap je dah sakit mata. Mat saleh nyer novel pon pakai kertas kuning. Memang la cantik. But over contrast is bad for ur eyes. Just nak bgtau... kertas kunin tu lagi mahal dan bagus. Sbb saya keje kat kilang printer. Peace Ya!!

Saturday, 29 April, 2006  
Anonymous Anonymous said...

saya sokong komen di atas. kertas kuning jg berkualiti. sebab tulah novel CESB tak mudah tanggal m/suratnya berbanding alf21 yg cepat tanggal.

Saturday, 30 September, 2006  

Post a Comment

<< Home