Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Friday, December 30, 2005

Andainya Kutahu- Puteri Andalas

My Book Information :

Judul : Andainya Kutahu
Penulis : Puteri Andalas
Penerbit : Khalysa Publications & Distributors
ISBN : 983-40714-4-2
Edisi : 2004
Tema : Kehidupan/Romantik
Mukasurat : 514
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 19.90
Kod : NML0006PUAN001LR

My Rate : ****

Synosis From Back Cover :

Ibunya murtad!
Sali Aida malu lantas menidakkan kehadiran wanita yang melahirkannya ke dunia. Padanya kasih nenek adalah segala-galanya namun bukan untuk selama-lamanya. Kedewasan menyedarkan dia ada luang kosong dalam hidupnya. Sunny muncul di tengah -tengah kekosongan itu. Kehadiran Sunny untuk menyatukan dia dan ibu menyingkap nostalgia manis masa lalu. Tanpa diduga kehadiran Sunny menyemai cinta melakar rindu.
Lain misi lain pula terjadi. Mereka hanyut membina impian yang tidak berkesampaian terdampar kelemasan dilambung ombak cinta yang nyata berkesempadanan...
" Ya...Allah tabahkanlah hati hambaMu ini. Jauhkan dari kesesatan. Dorongkan aku hambaMU yang lemah ini ke jalan yang Kau redhai." Semoga Sunny juga tabah menerima perpisahan yang menyakitkan ini...

Seandainya kutahu kau memang milikku...
Seandainya kutahu begitu luhur hati ibu...
Taklah seberat ini beban penderitaan yang kugalas di bahu...

My Review :

Kehidupan Sali yang sedikit terganggu selepas mengetahui ibunya murtad menjadikan dia seorang anak yang membenci ibunya. Sunny hadir ketika dia dalam kebencian itu menghulurkan rasa cinta dan penyesalan dalam diri Sali.
Novel yang saya rasa sungguh baik dari segi plot cerita. Gaya bahasa yang mudah walaupun membawa cerita yang kompleks menjadikan buku ini 'laju' untuk dibaca. Penulisan novel ini 'kemas'.Pembangunan watak yang baik menjadi pendorong untuk saya menghayati watak Sali dan beberapa watak lain. Apa yang membuatkan saya gembira dengan novel ini ialah penulis memasukkan unsur-unsur dakwah yang ringan menjadikan buku ini sedikit 'ilmiah'. Kesudahan cerita yang bermoral membuatkan novel ini 'as one of the kind'.
Novel ini menggembirakan saya, kerana membenarkan keyakinan saya bahawa masih terdapat penulis yang bermutu karyanya yang belum saya temui lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home