Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Friday, December 30, 2005

Seabadi Kerdipan Cintamu- Fazurreeny Marhanif

My Book Information :

Judul : Seabadi Kerdipan Cintamu
Penulis : Fazurreeny Marhanif
Penerbit : Kreatis Medialoka Sdn Bhd
ISBN : 983-2984-06-8
Edisi : 2005
Tema : Romantik
Mukasurat : 228
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 15.00
Kod : NML0005FAMA001R

My Rate : **1/2

Synosis From Back Cover :

Terkurung di dalam kepompong ketidaksempurnaan, budi dan keikhlasan Fadina seolah tiada kepentingan. Wajah tiada seri. Tubuh tiada potongan. Namun, segalanya bakal berubah tatkala Fadina menerima sebutir permata istimewa.
Berlian misteri memancarkan harapan. Harapan cinta abadi Fadina dan Iskandar, lelaki idaman yang tidak mungkin dimiliki. Berlian mistik seolah cuba menyingkap masa depan. Masa depan Iskandar bersama wanita-wanita 'sempurna', dan cinta Fadina yang tidak kesampaian.
Kebahagian mungkin samar. Cinta mungkin khayalan semata-mata. Namun masanya sudah tiba untuk Fadina mencorakkan realitinya.

My Review :

Cerita ini mengisahkan tentang seorang gadis yang menghadapi masalah berat badan, obesiti, dalam mencari cinta.Dengan berat badannya mencecah 105kg, Fadina sering menjadi bahan ejekan,bahan gelak kawan-kawan. Dek masalah ini Fadina sentiasa rendah diri, dan pasti bahawa tak mungkin ada seorang lelaki yang mahu menjadikan dirinya sebagai kawan apatah lagi sebagai pasangan hidup.
Saya kira plot yang ingin ditampilkan oleh penulis ini amat menarik kerana saya belum pernah membaca buku di pasaran tentang dilema orang 'gemuk' mencari jodoh. Gaya bahasa yang 'sempoi' meletakkan buku ini untuk bacaan peringkat remaja. Dengan 228 mukasurat,saya menjadi faham mengapa pembangunan watak tidak berapa baik. Watak Fadina boleh dikembangkan untuk menjadikan pembaca lebih bersimpati dengannya. Nasha, teman baik Fadina diwujudkan untuk menjadi kontradiksi dari watak Fadina. Nasha yang cantik,kurus berbeza dengan watak utama iaitu Fadina, yang gemuk dan hodoh.
Walaupun begitu, saya kira cerita ini 'kemas'. Sepanjang saya baca novel ini, tak pernah sekali saya 'keliru' menunjukkan penulis ini berjaya menulis dengan baik walaupun penggunaan gaya bahasa yang agak 'sempoi'.
Cuma saya mengharapkan, dengan plot yang begitu baik, cerita ini menjadi sedikit 'dewasa' dalam gaya penulisan dan persembahannya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home