Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Sunday, December 18, 2005

Satu Janji-Ramlee Awang Murshid

My Book Information :

Judul : Satu Janji
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Alaf 21 Sdn Bhd
ISBN : 983-124-118-5
Edisi : 2003
Tema : Kehidupan/Romantik/Misteri/Detektif
Mukasurat : 548
Kulit Buku : Lembut
Harga : Rm 19.90
Kod : NML0003RAM001LRMD

My Rate :****1/2

Synopsis From Back Cover :

Balas dendam, pencarian keluarga kandung, keadilan, kasih sebuah percintaan, air mata dan kesetiaan seorang lelaki yang bernama suami, adalah satu janji yang melingkari hidup Luqman.
Tragedi pembunuhan ayah Luqman, telah membuka satu rahsia yang menjadi hijab jalur pengkhianatan. Pada ketika inilah Luqman menemui Adelia Mustapha. Kasih dan cinta Luqman, rupa-rupanya menjadi racun berbisa di hati Adelia.
Janji yang begitu teguh di hati Luqman akhirnya membawa musibah. Dengan segala kudrat, Luqman berusaha bangkit untuk menggapai janjinya semula.
Dan di hadapannya ada seseorang yang telah menghulurkan tangan untuk membantu Luqman melaksanakan satu janji yang pernah terungkai.

My Review :

Satu karya yang sangat bagus.Penulisan yang bagus.Entah mengapa novel ini mengingatkan saya kepada Sidney Sheldon,sememangnya Ramlee Awang Murshid boleh digelar 'Sidney Shelson Malaysia'.Selain novel Abdul Rahim Awang,novel Ramlee Awang Murshid sentiasa berada dalam kategori 'mesti beli' dalam list saya.Sebenarnya saya telah membeli kesemua novel-novel penulis ini,cuma saya baru 'berkesempatan' membaca Satu Janji.Ini kerana saya asyik membaca novel-novel English dan ketidakpercayaan saya terhadap kemampuan penulis Melayu.Mengapa saya tetap membeli novel penulis ini walaupun tidak membacanya sejak zaman Tombiruo lagi?Jawapan nya ialah penulis ini dan Abdul Rahim Awang sentiasa menulis plot cerita yang berbeza dengan penulis-penulis lain.
Novel ini menceritakan perjalanan hidup Luqman dan beberapa watak utama yang saling berkait rapat antara satu sama lain.Pembangunan watak-watak dalam cerita ini sangat baik dan membuatkan saya seperti sudah kenal lama dengan watak-watak utama dalam cerita ini,terutamanya watak Luqman.Gambaran sifat dan sikap Luqman membuai perasaan saya dan membuatkan saya gembira,sedih,simpati,kasihan,gelihati dengan setiap peristiwa yang melanda Luqman.Begitu hebat sekali penulis mewarnai watak Luqman.Jika Luqman wujud di dunia nyata ini,saya rasa ramai wanita yang sudi menjadi isterinya.Cuma penulis tidak menggambarkan fizikal Luqman.
Ini bukan cerita romantik semata,tetapi bukan juga cerita detektif dan misteri semata.Novel ini membawa tema yang besar iaitu kehidupan dan kehidupan itu sendiri tidak lari dari kisah romantik dan misteri.
Plot cerita yang sungguh bagus dan setiap subplot dianyam dengan begitu logik di akhir cerita.
Secara jujur saya katakan, saya bersengkang mata membaca buku ini kerana perasaan ingin tahu tentang cerita seterusnya.
Ditambah pula gaya bahasa yang mudah dan tidak berpuitis,menjadikan novel ini 'laju' untuk dibaca walaupun ceritanya cukup kompleks.
Nasihat saya kepada pembaca sekalian,jika ingin membaca novel ini pastikan keesokan harinya adalah hari minggu kerana novel ini pastinya membuatkan anda tak boleh tidur malam dek nak menghabiskan buku ni in one shot.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home