Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Monday, December 26, 2005

Megalomania- Fatinilam Sari Ahmad



My Book Information :

Judul : Megalomania

Penulis : Fatinilam Sari Ahmad

Penerbit : Creative Enterprise Sdn Bhd

ISBN : 983-893-529-8

Edisi : 2003

Tema : Kehidupan/ Misteri/ Romantik

Mukasurat : 505

Kulit Buku : Lembut

Harga : RM 23.90

Kod : NML00113FSA001LMR

My Rate : ***

Synosis From Back Cover :

Apabila kepercayaan orang telah lenyap, kehormatan diri telah musnah, diri diibaratkan telah menemui kematian. Itulah yang berlaku dalam hidup Andy Farhan. Musibah datang bertimpa-timpa tanpa dia berupaya menepisnya. Kesilapan yang dilakukannya menyebabkan dia dituduh membunuh isteri dan adik tiri sendiri. Tiada siapa yang simpati kecuali gadis itu... Noreen Sheila. Seorang peguam yang juga adik sepupu yang telah lama terpisah, merangkap kekasih di dalam diam. Dia berjuang untuk membersihkan namanya yang telah tercemar dan yang paling penting, dia kini turut berjuang untuk merebut kembali cinta Sheila yang telah lama terbiar.... Dia bertekad untuk tidak melakukan kesilapan lagi pada hari-hari yang mendatang kerana semalam telah menjadi guru yang mengajarnya erti kehidupan.

My Review :

Sebenarnya saya amat suka plot yang sebegini, di mana elemen misteri dimasukkan dalam penceritaan cinta antara Andy Farhan dan Sheila. Tapi novel ini adalah contoh terbaik dalam permasalahan 'timeline'. Saya berasa sangat keliru ketika membaca buku ini, keliru dari segi 'period'. Watak Maslina iaitu isteri Andy Farhan seolah-olah mengandung lebih dari sembilan bulan kerana masalah 'timeline'.

Pembangunan watak yang baik dan gaya bahasa yang baik saya kira mengimbangi masalah timeline itu. Kadang-kadang saya diundang rasa bosan ketika membaca buku ini kerana pertama masalah timeline, kedua, intipati cerita ini agak longgar. Misteri pembunuhan itu sesuatu yang saya kira 'besar'-klimaks, tetapi dikupas seolah-olah misteri pembunuhan itu sesuatu yang 'tidak ada apa-apa'. Berbeza dengan karya-karya Abdul Rahim Awang, Ramlee Awang Murshid- kupasan tentang sesuatu misteri itu digarap dan ditangani sebegitu 'detail' membuatkan pembaca merasakan klimaksnya.

Jangan salah sangka, penulis ini sebenarnya penulis yang berbakat, tetapi jika hendak kan karya yang bagus dari penulis ini bacalah Kesturi dan Cendrawasih.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home