Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Friday, December 30, 2005

Jalur Sinar Di Celah Daun- Zaharah Nawawi

My Book Information :

Judul : Jalur Sinar Di Celah Daun
Penulis : Zaharah Nawawi
Penerbit : Berita Publishing Sdn Bhd
ISBN : 967-969-013-X
Edisi : 1984
Tema : Kehidupan
Mukasurat : 180
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 5.50
Kod : NML0007ZANA001L

My Rate : ****

Synopsis From Back Cover :

Pada mulanya dua orang teman remaja-Dali dan Tijah- yang memulakan rumahtangga sebagai peneroka muda sekadar ingin mencari hidup yang sederhana dan bahagia. Tapi satu kebakaran telah secara mendadak menyeret mereka ke dalam beberapa pancaroba hidup menyebabkan si suami terdampar ke penjara, dan si isteri tersisih di desa.
Dalam satu rentetan peristiwa yang penuh cemas berbaur kasih, mereka bangun secara sendiri-sendiri, dan akhirnya berjaya membina semula rumahtangganya yang hampir musnah.

My Review :

Satu karya yang pada saya amat baik. Perlu dimiliki oleh pencinta buku. Dengan kehadiran buku ini, pada pendapat saya, layaklah Zaharah Nawawi menjadi salah seorang penulis yang disegani. Novel ini juga membezakan penulis ulung dengan penulis kontemporari dalam menghasilkan karya masing-masing.
Dengan bahasa yang segar dan plot tyang tidak berbelit, penulis berusaha menjalin sebuah novel kehidupan rumahtangga peneroka yang mencabar. Penulis ternyata ingin meyakinkan bahawa seorang wanita tetap dapat menjadi ilham utama yang berkesan kepada lelaki, dan bahawa setiap cabaran hidup sebenarnya dapat cepat memperkaya dan mendewasakan lahir dan batin seseorang.
Dengan membaca karya ini, saya pasti penulis ini tahu apa yang ditulis,maksudnya dia membuat 'research' sebelum menulis kerana pewristiwa yang dipaparkan dalam novel ini terasa benar dan logik. Seseorang penulis tidak perlu melalui pengalaman tentang sesuatu yang dia tulis(walaupun pengalaman sendiri lebih baik), cukuplah dengan membaca dan membuat kajian. Buku ini sudah terlalu lama saya miliki sehingga beberapa helaian mukasuratnya terkeluar. Tetapi buku ini terlalu istimewa buat saya dan saya percaya anda semua akan berkata begitu jika membaca buku hebat ini. Nasihat saya,jika masih ada di pasaran, 'grab it from the shelf before it's too late' kerana buku ini amat berbaloi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home