Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Sunday, December 18, 2005

Sempadan Tanpa Seri-John Norafizan

My Book Infromation :

Judul : Sempadan Tanpa Seri
Penulis : John Norafizan
Penerbit : Creative Enterprise Sdn Bhd
ISBN : 983-893-523-9
Edisi : 2003
Tema : Kehidupan/Romantik
Mukasurat : 389
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 20.90
Kod : NML0002JONO001LR

My Rate :***

Synopsis From Back Cover :

Hidup tidak semudah yang dijangkakan. Dia tidak pernah menceritakan kepada dunia tentang pedih lukanya hidup pada zaman kanak-kanak. Tentang nostalgia silamnya yang berdarah. Tentang harga sebuah kebencian yang akhirnya menjadikan dia seorang pelarian. Betapa dia bahagia di sini... Putih salji telah menyaksikan tingginya nilai persahabatan, keikhlasan yang muncul di celah-celah kuntuman tulip segar. Dia bahagia tatkala melihat guguran daun yang memenuhi jalanan kerana pabila musim panas muncul, segala-galanya kembali nyata. Cintanya jua berputik di sini... mekar bersama musim yang silih berganti... Lantas dia alpa pada duri-duri yang menanti, pada duka dan sengsara yang cuba dihindari... pada petaka yang menjadikan dia hilang hakikat diri...

My Review :

Kisah suka-duka kehidupan seorang pemuda bernama Asnawi Bin Mohammad.Cerita ini berkembang dari kisah silam Asnawi ketika kecil dan juga ketika Asnawi belajar di Manchester,England.Ada beberapa sub-plot yang turut menyokong cerita ini.
Karya pertama John Norafizan ini sebenarnya, mempunyai plot yang menarik.
Gaya bahasa yang tidak berpuitis memudahkan saya untuk mengikut cerita ini, tetapi ada ketikanya gaya bahasa agak 'kaku' terutamanya dialog watak orang putih.Mungkin itu tujuan penulis.Beberapa peristiwa yang berlaku agak tidak logik,contohnya ketika bapa Elizabeth datang ke majlis perkahwinan Asnawi,sekali terserempak dengan Zainab,tindakannya terus balik ke Holand?Kedua, penggunaan nama yang sama -ketika Asnawi menumpangkan seorang lelaki yang bernama Muhammad Abdullah bersama tiga orang wanita dan salah seorangnya ialah Elizabeth dari rumah Mufti Javed ke Hulme dan nama Islam bapa Elizabeth Benjamin Patrick Thornston-ialah Muhammad Abdullah? Mungkin penulis terlepas pandang perkara ini.Saya benar-benar keliru tentang penggunaan nama itu.
Satu watak yang meninggalkan kesan ialah watak Zainab iaitu ibu kepada Asnawi.Watak ibu yang tidak stereotype.Watak Zainab digambarkan sebagai watak yang terlampau garang,dan penulis menggambarkan watak Zainab dalam beberapa peristiwa yang berbeza dengan ibu normal yang lain.Saya benar-benar menyampah dengan watak Zainab.
Keseluruhan,plot cerita yang menarik dengan gaya yang mudah.



0 Comments:

Post a Comment

<< Home