Koleksi Jual Bukus

Blog ini secara khususnya adalah untuk saya me'review' buku-buku koleksi saya.Novel-novel Melayu dan English.Segala maklumat tentang buku-buku ini turut dipaparkan supaya senang untuk sesiapa yang berminat membeli buku-buku tersebut mencarinya di pasaran.Saya juga berharap agar blog saya ini dapat membantu peminat-peminat buku mendapat maklumat dan idea tentang sesuatu buku sebelum membelinya.

Friday, August 04, 2006

Hatiku Milikmu-Zaharah Muhammad


My Book Information :

Judul : Hatiku Milikmu
Penulis : Zaharah MUhammad
Penerbit : Creative Enterprise Sdn Bhd
ISBN : 983-893-622-7
Edisi : 2005
Tema : Kehidupan / Romantik
Mukasurat : 525
Kulit Buku : Lembut
Harga : RM 22.90
Kod : NML0031ZAMU002LR

My Rate : ***1/2

Synopsis From Back Cover :

Isteriku, Maafkan aku kerana kelekaanku membuatkan engkau terpaksa menjalani hidupmu yang pahit sendirian. Aku leka dengan kehendak nafsuku sehingga aku tidak menyedari kewujudan cintamu. Maafkan suamimu ini... Aku dapat rasakan engkau berkecil hati denganku. Kerana itulah engkau mahu lari daripadaku. Engkau merasakan duniamu yang sunyi terlalu indah. Engkau merasakan dunia lukamu terlalu mahal. Kerana itu engkau sehingga kini seperti mahu lari daripadaku... mahu lari daripada cintaku. Alhamdulillah... kini engkau tidak mampu untuk lari lagi kecuali Allah memutuskan nafas kita sebagai penamatnya. Aku tidak akan biarkan waktu membawa dirimu daripadaku walau sesaat. Kerana telah terlalu banyak cinta yang engkau berikan kepadaku... dan kini adalah masa untuk aku pula memberikannya kepadamu. Dan janganlah rasa bersalah... kerana aku memberikan apa yang kuada ini bukan kerana simpati, tetapi kerana hatiku ikhlas ingin memberikannya kepadamu. Isteriku.... Tunggulah... engkau akan faham juga nanti. Engkau akan faham juga nanti apa yang ada di dalam hatiku ini. Jangan engkau cuba lari dari kenyataan ini kerana cinta kita bukan ilusi....

My Review :

Setelah membaca dua karya penulis ini, nampaknya penulis ini telah memasuki list wajib beli untuk karya-karya penulis ini yang seterusnya. Seperti biasa, tema yang dibawa ialah tema percintaan di mana watak utama, Aisyah memperjuangkan rasa minat yang pertama terhadap seorang lelaki,yang hanya dikenali namanya sahaja ie Amirul Hakim. Rasa minat yang mendalam berputik menjadi rasa cinta yang dipendam sekian lama lantas membibit rindu kala terpisah untuk meneruskan kehidupan masing-masing.
Sepanjang episod kehidupan, Aisyah sentiasa diduga rasa cintanya terhadap Amirul Hakim. Dugaan dalam bentuk cubaan untuk mengahwinkan dia dengan Ustaz Zamri dan Azlan.Namun,dek rasa cinta sebelah pihak terhadap Amirul,membuatkan Aisyah menjadi keras hati untuk menentang percubaan untuk menjodohkannya dengan kedua-dua lelaki itu.
Episod hidupnya tidak hanya meraih cinta Amirul sahaja, tetapi along the way dia menjadi faham erti persahabatan yang sejati dengan kehadiran Salmi. Yang utama, rasa kasihnya kepada Allah menjadi lebih mekar dengan penantian takdir Allah dalam menyatukan dirinya dengan Amirul.
Pembangunan watak yang seimbang di mana saya tahu 'siapa' itu Aisyah. Plot cerita yang disulam dengan pelbagai subplot lain menjadikan cerita ini lebih menarik.
Paling saya suka dengan penulis ini ialah rasa hati Aisyah terhadap kasihnya kepada Ilahi yang saya rasakan cukup meruntun jiwa saya. Belum pernah rasanya saya membaca novel yang bijak mengupas rasa kasih yang lahir dari hati yang suci terhadap Ilahi.Sampai saya menangis menghayati rasa kasih itu yang jauh lebih suci dan utama bukan sahaja dalam hidup Aisyah tetapi juga dalam hidup kita sebagai hambanya yang satu hari pasti akan diadili.Best!!!
Namun, seperti trademark penulis ini-1/3 pertama novel ini,penulis ini menulis 'Aisyah' tetapi 2/3 seterusnya bertukar menjadi 'aku'.Kata ganti nama diri yang tidak konsisten membuatkan saya menyoal kredibiliti penulis ini sebagai penulis yang berwibawa.Alhamdulillah, rasa itu diselamatkan dengan kupasan yang bernas terhadap rasa kasih Ilahi.
Perkara lain, saya agak keliru bagaimana ketika Aisyah ingin diijabkabulkan dengan Azlan, dia boleh melarikan diri dan Irene Maria menggantikannya sedangkan rancangan itu tidak diberitahu kepada Irene Maria,wanita yang menjadi pujaan Azlan. Nasib baik tak menyentuh perkara pokok. Bagaimanapun di akhir novel,serasa tidak logik dengan kebetulan demi kebetulan yang keterlaluan ketika terserempak,berjumpa,perkenalan,teguran pertama dan identiti dengan lelaki bernama Amirul Hakim.sigh

1 Comments:

Blogger zAr said...

nak jual buku ni tak??
saya nak beli~~
boleh lah.. boleh laa

Saturday, 31 December, 2011  

Post a Comment

<< Home